mandag 8. februar 2010

Matprat

Imens Alvin var syk og tiden før sleit vi med å i han mat. Og det gjør vi enda. Han kniper igjen munnen og vil slett ikke ha grøt og middag. Nå er han jo en stor gutt som har mye å gå på så det er egentlig ikke noen krise om han tar av litt, men jeg kjenner at det stresser meg litt allikevel.
Jeg har lest om baby-led weaning før, men da jeg kom over det på ett forum igjen i går bestemte jeg meg for å prøve. BLW er at barnet styrer maten mer selv. Ingen mos og purèer, men mat i biter som de selv putter i munnen. For spesielt interesserte kan dere gå inn å lese mer her: http://www.baby-led.com/
Nå har jeg ikke tenkt å innføre BLW for fulle mugger her altså, men prøve en light versjon. Vi forsetter med grøt (evnt. skive) og middag som før, men gir han noe å tygge på når vi har tid og mulighet ved de to melkemåltidene han har, og når vi andre spiser middag.
Først prøvde vi med brokkoli. Den fanget oppmerksomheten hans med en gang...


og det var visst veldig godt. Han smattet og styrte i lang tid. I løpet av dagen fikk han også eple og brødskorpe. Alt var like stas. Man skulle kanskje ikke tro at de der småtassene uten tenner klarer å spise eple, men jaggu gikk det ned.


Ett lite bilde på tampen av småtassene som leker i skuffen imens jeg lager middag. (Og ja mamma, jeg står bak Vilde og passer på at hun ikke brenner seg på gryta).

Ingen kommentarer: