lørdag 17. april 2010

Jeg gleder meg...

...så veldig til rabarbraen blir moden!
Den siste uken har jeg fulgt med på rabarbraens ferd ut av vinterdvalen i fra kjøkkenvinduet og jeg kjenner at gleder meg til årets første rabarbrasuppe. Dette året er jeg en litt mer erfaren med rabarbraplanter og har ingen planer om å være like gnien med stilkene som jeg var i fjor (rødme). Skulle tro det var gull! Vel, det er det jo nesten også. Det er i alle fall ikke langt ifra. 


Jeg har i alle fall veldig gode minner knyttet opp til denne sure veksten. Husker hvor godt stas det var med en nyplukket rabarbrastilk dyppet i en kopp med sukker. Vi drakk sikkert litervis med rabarbrasuppe i løpet av sommmeren. Det er fremdeles rabarbrasuppe som er nummer 1, men i år har jeg lyst å lage andte ting også. Googlet litt og fant oppskriften på en pai og en langpannekake så får vi se. Legger oppskriftene her slik at jeg finner denm igjen. Det kan jo være at det er andre også som har lyst å prøve seg?


Rabarbrakake i langpanne
6 rabarbrastilker
1 1/2 dl melk
200 g smør eller margarin
3 egg
300 g sukker (3 1/2 dl)
270 g hvetemel (4 1/2 dl)
3 ts bakepulver
bakepapir til pannen

Rens og skyll rabarbraen, skjær den i ca 2 cm lange stykker.
Kok opp melk og smør.
Pisk eggene med sukker til eggedosis, hell den kokende melkeblandingen over.
Tilsett mel blandet med bakepulver og rør det godt inn. Hell kakedeigen i langpannen dekket med bakepapir. Fordel rabarbraen jevnt over kakedeigen. Sett pannen i ovnen ved 200 C i ca 20 minutter.
Skjær opp kaken i avlange stykker og server dem lunkne, gjerne med pisket krem med vaniljesukker.


Rabarbrapai med eggekrem
Paideig:
150 g smør
350 g hvetemel
50 g sukker
3 eggeplommer
3-4 ss kaldt vann

Fyll:
1 kg rabarbra
3 dl sukker
2 ss potetmel

Eggekrem:
1 vaniljestang eller 1/2-1 ts vaniljesukker
4 dl melk
6 eggeplommer
1/2 dl sukker
1 ss maisenna

Smuldre sammen smør, mel og sukker. Elt inn én og én eggeplomme, og spe med vann til fin konsistens. Sett paideigen kaldt i 1/2 time.

Kjevle ut deigen til en leiv og kle formen. Skjær vekk overflødig deig. Skrell rabarbraen, skjær den i 2-3 cm lange biter og fordel dem i formen samen med sukker og potetmel. Kjevle ut resten av paideigen og skjær lange strimler med en bakkelsspore. Legg strimlene som et gitter over paien. Pensle gitteret med sammenvispet egg og stek paien ved 200 °C i ca. 30-40 minutter. Server paien lun med eggekrem ved siden av.

Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med resten av ingrediensene. Varm opp under omrøring til kremen begynner å tykne fra bunnen. Trekk kjelen til side når det tykner raskere enn du rekker å røre jevnt, ellers kan kremen «sprekke». Sett kjelen tilbake på platen for å tykne videre til passe konsistens. Avkjøl i kaldt vann.

Oppsskriftene er i fra matoppskrift.no

Ingen kommentarer: